In de media
Coronacommunicatie: moet je daar iets mee?

Op zoek naar de juiste woorden Communiceren in coronatijd

Communicatie is essentieel voor merken. Zeker in crisistijd. Ik schreef eerder al over het belang van zichtbaar blijven voor een top-of-mind positie van jouw bedrijf of merk. Dit keer ga ik dieper in op het gebruik van specifieke coronacontent in je communicatie. Moet je hier als bedrijf iets mee? En wat zijn de mogelijkheden en valkuilen? Ik zet de belangrijke do’s en don’ts van coronacommunicatie op een rijtje.  

De wereld is ingrijpend veranderd. Verander je als merk nu mee of juist niet? De keuze die je maakt is sterk afhankelijk van je merkstrategie. Coronacommunicatie biedt kansen, maar alleen als je trouw blijft aan je merkbelofte. De boodschap moet namelijk wel passen bij waar je als bedrijf voor staat. Alleen dan kom je geloofwaardig over en komt de boodschap binnen.

Wees consistent

Corona is een hot topic en coronacommunicatie biedt zeker mogelijkheden. Je maakt jezelf als merk relevanter door het bespreken van coronacontent en je genereert meer aandacht. Maar je maakt alleen (blijvende) impact als mensen jouw bedrijf herkennen in de coronacontent. Consistentie is key voor een sterk merk. Bedenk daarom vooraf goed hoe je jouw merk(boodschap) in de context van de crisis kunt plaatsen.

Menselijke merken

Goede coronacommunicatie vraagt om empathie. De ontvanger centraal is nu relevanter dan ooit. Laat in je communicatie zien dat je begrijpt hoe mensen zich nu voelen. Ook hier geldt dat je consistent moet communiceren vanuit de kernwaarden van je bedrijf. Probeer met je eigen verhaal aan te sluiten op de huidige realiteit. Welke behoefte hebben mensen nu? Tegen welke problemen lopen zij aan? Bedenk hoe je met jouw merk of product antwoord kunt geven op deze vragen. Verkoop je meubels of ben je een interieurstylist? Schrijf een inspirerend verhaal over de ideale thuiswerkplek.

Balanceren tussen relevantie en emotie

In moeilijke situaties is de zoektocht naar de juiste woorden extra lastig. Je moet op zoek naar de juiste balans tussen relevantie en emotie. Je moet oppassen dat je niet te sentimenteel wordt, als profiteur bestempeld wordt of te opportunistisch overkomt.
Bedrijven reageren verschillend op het coronavirus. Ze bieden troost, bijvoorbeeld door hun hoop op betere tijden uit te spreken of door mensen sterkte te wensen. Ze komen met nieuwe ideeën voor tijdbesteding of dragen hun steentje bij aan de crisis. Bedenk hoe jij kunt reageren en communiceer hierover.

Humor in je tekst

Mag er eigenlijk nog gelachen worden? Corona is natuurlijk alles behalve grappig, maar juist in deze onzekere tijden is er ook behoefte aan humor. Humor verbindt en biedt troost en afleiding. Internet staat boordevol grappige corona-inhakers. Dit soort memes raad ik bedrijven af. Er zijn natuurlijk grenzen en je moet als bedrijf zeker niet de spot drijven met corona. Maar het mag misschien allemaal wel wat luchtiger. Je merkt dat mensen corona-moe beginnen te worden. Een vleugje humor is een welkome afleiding.

Vind je het lastig om (in deze tijd) de juiste woorden te vinden voor je campagne, nieuwsbrief of zakelijke blog? Ik help je graag om consistent te communiceren vanuit de identiteit van jouw bedrijf.

Dit zorgt voor vertrouwen, herkenning en verbinding. En dat is precies waar men op zoek is in onzekere tijden. Neem contact op met de tekstschrijver voor meer informatie en advies.