In de media Hoeksche Zaken 2020

Overleven in crisistijd. In mijn artikel voor Hoeksche Zaken vertel ik je alles over het belang van zichtbaar blijven tijdens de coronacrisis.

Een week na de aankondiging van de coronamaatregelen viel circa 80% van mijn werk weg. Dat was even schrikken. Alle marketingbudgetten waren per direct bevroren. Begrijpelijk wanneer je als bedrijf een onzekere tijd tegemoet gaat en zeker als je de deuren van je tent moet sluiten en je in één keer alle inkomsten kwijtraakt. Maar is dit wel verstandig?

Zichtbaar blijven, juist nu

Juist in crisistijd is zichtbaar blijven ontzettend belangrijk. Ik schreef het al eerder: Mondkapjes maken je niet monddood. Laat van je horen. Onzekerheden wegnemen, vragen beantwoorden, betrokkenheid tonen. Laat zien dat jij ook je steentje bijdraagt, waar mogelijk. Ook promotie blijft belangrijk voor een top-of-mind positie van jouw bedrijf of merk. Er komen weer betere tijden aan en dan denkt men als eerste aan jou!

#crisiscommunicatie


In die eerste week heb ik mezelf op social media gepresenteerd als expert in crisiscommunicatie. Al snel kwamen de eerste aanvragen binnen en nog geen week later draaide ik overuren. Een crisis vraagt nu eenmaal om snelle communicatie (lees: zeer krappe deadlines). De realiteit verandert voortdurend en er ontstaan nieuwe (klant)behoeften. Hierop inspelen is juist nu ontzettend belangrijk. Je laat als bedrijf of merk zien dat je er bent voor klanten in deze onzekere tijd. Dat wordt niet snel vergeten en is goed voor je naamsbekendheid. Ook na de coronacrisis!

#ikblijfschrijven

  
Mijn ervaring illustreert precies waarom het belangrijk is om te blijven communiceren. Als ik niet van mezelf had laten horen, dan had ik veel omzet misgelopen. ‘Schrijven is blijven’ wordt nu tastbaarder dan ooit. Dit blijkt trouwens ook uit diverse onderzoeken: bedrijven die tijdens een crisis zichtbaar blijven, maken in de periode van economische opgang een versnelde groei door.  
Zelfpromotie voelt nu misschien wat ongemakkelijk en misschien past de campagne die je bedacht had niet helemaal bij de huidige tijdsgeest. Pas je repertoire aan, maar blijf wel dicht bij de kernwaarden van je merk. Verschillende grote merken richten hun campagne bijvoorbeeld op ‘Samen sterk’. De coronacrisis raakt iedereen en alleen samen komen we hier doorheen. Bedenk hoe je met jouw verhaal hierop in kan spelen.

#ikblijfzichtbaar


Natuurlijk is zichtbaarheid te allen tijde belangrijk voor een goede brand awareness. Dat is precies waar SIB voor staat. Ik bied communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat. Ik schrijf teksten voor bedrijven in de meest uiteenlopende branches. Van autobedrijf, klimaatspecialist en modezaak tot verpakkingsgroothandel, woningcorporatie en zorginstelling. Juist deze brede oriëntatie resulteert in een veelzijdige, creatieve aanpak. Als ‘buitenstaander’ bied ik een frisse kijk op zaken en doorbreek ik vastgeroeste denkpatronen. Ik stel dezelfde vragen als jouw (potentiële) klanten en ondervang deze in een uniek verhaal, zodat de lezer zich gehoord en begrepen voelt. Dat spreekt aan én blijft hangen!