Verkiezing Slechtste slogan 2021

Als tekstschrijver ben ik wel in voor woordgrapjes, maar je kunt soms ook net iets te ver gaan. Dat bewijzen de genomineerden van de ‘slechtste sloganverkiezing 2021’. “Borst voeding aan huis”? Waaaat? Eén ding is zeker: je valt wel op met zo’n slogan en als genomineerde geniet je van gratis publiciteit. Gevalletje ‘negatieve aandacht is ook aandacht’, maar dat wil je als professional toch liever voorkomen lijkt me. Schuren mag best, zolang het maar niet ’te’ wordt en je trouw blijft aan je merk. Ik geef je een paar tips voor het schrijven van een goede slogan.

Blijf trouw aan je merk

Jouw merkwaarden vormen de kapstok voor al je communicatie-uitingen, dus ook als het om je slogan gaat. Natuurlijk kun je lekker opvallen met woordspelingen en humor, maar alleen als dit past bij je merk of bedrijf. Ben je een oprechte wereldverbeteraar? Dan kun je niet aankomen met flauwe humor. Dat schaadt de geloofwaardigheid van je merk.
De slogan zegt dus in een paar woorden waar je als merk of bedrijf voor staat en/of wat je de doelgroep te bieden hebt. Mooi voorbeeld is “Have a break”… (je vult hem waarschijnlijk zelf al verder in). “Break” verwijst enerzijds naar de chocolade zelf, die je letterlijk kunt breken. Anderzijds bezorgt het merk jou een momentje van rust.

Houd het kort

Een slogan is kort en bondig. Dat maakt het schrijven van een goede slogan zo lastig. Je hele communicatiestrategie vertaald in slechts een paar woorden. Het kan, zo bewijst bijvoorbeeld Interpolis. Glashelder. Hoe kom je erop? Organiseer een creatieve brainstormsessie met je collega’s en noteer alle woorden die in jullie opkomen als het gaat om jullie bedrijf of merk. Kijk vervolgens welke woorden bij elkaar passen en groepeer deze. Selecteer vervolgens per woordgroep 1 of 2 woorden die het meest relevant zijn voor jouw merk. Kun je iets maken met de overgebleven woorden of steekt er een woord(groep) met kop en schouders uit boven de rest? De ideale lengte voor een slogan is 4 woorden.

Formuleer positief

Positief is leuker en daar willen mensen graag meer van weten. Vermijd bij voorkeur het gebruik van ontkenningen, zoals ‘niet’, ‘geen’, ‘nooit’ en ‘nergens’. Dit soort woorden hebben al snel een negatieve connotatie. Nu denk jij misschien meteen aan de MediaMarkt: “Ik ben toch niet gek?”. Hierin gaat de aandacht duidelijk meteen uit naar het woordje “gek” en dat is in dit geval, tja… zo gek nog niet. 😉

Blijven hangen

Een goede slogan blijft hangen. Hiervoor bestaan verschillende trucs. Gebruik bijvoorbeeld rijmwoorden of een alliteratie: Heerlijk, helder Heineken.

Verkiezing slechtste slogan 2021

Benieuwd naar hoe het vooral niet moet? Op sloganverkiezing.nl kun je tot maandag 6 december stemmen op de slechtste slogans van 2021.