Hoe uniek is jouw verhaal eigenlijk? 5 tips voor een goed merkverhaal

Tijdens interviews en intakes stel ik altijd de vraag: waarin onderscheid jij je van de concurrent? En hoe opmerkelijk! Bijna iedereen geeft hetzelfde antwoord: we bieden uitstekende service, we zijn persoonlijk en we ontzorgen de klant. Dat klinkt erg aardig, maar dit maakt jouw verhaal nu niet bepaald bijzonder en interessant voor je doelgroep. Als tekstschrijver vraag ik door, om te komen tot een uniek verhaal, maar waar kun je als bedrijf zelf op letten? Ik geef je een paar tips.

Geef voorbeelden

Iedereen ontzorgt, van accountant en bouwbedrijf tot makelaar en schilder. Hoe onderscheidend ben je
dan? Het verhaal over hoe je dit bereikt, op jouw eigen manier. Dát is wel bijzonder. Geef voorbeelden en wees concreet. Dan krijgt je verhaal pas echt betekenis en wordt het leuk om te lezen. Vertel hoe je met jouw aanpak of product het probleem bij de klant wegneemt.

Vermijd clichés

Voorbeelden in de tekst moeten het verhaal levendig en leuk maken. Kom dus niet aanzetten met nietszeggende uitdrukkingen, metaforen of vergelijkingen. Van ‘creatieve duizendpoten’ en ‘spinnen in het web’ krijg je toch spontaan de kriebels? Maak het jezelf niet te gemakkelijk en verzin iets originelers. ‘Totaaloplossing’ en ‘passie’ worden ook vaak gebruikt. Vertel liever waaruit die passie blijkt:

Niet:
Ik heb een passie voor ondernemen en schrijven
.


Wel:

Ik was acht jaar toen ik mijn eigen bibliotheek opende. Ik had de kelderkast van mijn ouderlijk huis in Piershil verbouwd tot boekenpaleis. Vriendjes en vriendinnetjes konden voor een kwartje een boek lenen. Trouwe klanten konden zelfs een strippenkaart kopen. De ‘boeken’ had ik allemaal zelf geschreven en ingedeeld op leesniveau en genre. Van gedichtenbundels en stripboeken tot fantasierijke avonturenboeken…

Maak het echt

Gebruik in je tekst namen van mensen, plaatsen of locaties en benoem concrete jaartallen of tijdstippen.
Door de tekst met dit soort details aan te kleden, ontstaat er een realistisch verhaal. De doelgroep voelt
sneller een connectie met bijvoorbeeld de persoon of omgeving. Om het nog ‘echter’ te maken, kun je
natuurlijk ook de klant zelf het verhaal laten vertellen. Gebruik citaten of reviews.

Check je tekst

Controleer je bedrijfsverhaal, webteksten of andere publicaties op claims die je niet onderbouwt met
een voorbeeld. Dit zijn passages die mogelijk vragen oproepen bij de ontvanger. Wees kritisch en verplaats je in de doelgroep. Voor jou is een bepaalde oplossing misschien heel logisch en vanzelfsprekend, maar geldt dit ook voor je doelgroep? Zeker als het gaat om duurzaamheidsclaims moet je zorgvuldig en volledig zijn.

Niet:
Onze bamboe meubels zijn duurzaam.

Wel:
Onze bamboe meubels zijn duurzaam. Bamboe groeit veel sneller dan bomen, namelijk zo’n 3 tot 7 jaar in
plaats van meer dan 40 jaar. Na de kap groeit bamboe gewoon weer verder en hoeft dus niet opnieuw aangeplant te worden. Het bamboehout dat wij voor onze meubels gebruiken, is bovendien FSC®-gecertificeerd, wat staat voor verantwoord bosbeheer, zonder roofkap.

Maar less is toch more?

Dat klopt, zeker als het om webteksten gaat, is het belangrijk om niet te veel tekst te gebruiken. Máár
beknopt is niet hetzelfde als onvolledig. En dat is juist de uitdaging: zo veel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Ook hiervoor bestaan verschillende ‘trucjes’, zoals het gebruik van een actieve schrijfstijl en het opsplitsen van de tekst in alinea’s.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van een corporate verhaal dat echt binnenkomt? Ik help je graag.