Mondkapjes maken je niet monddood
Blog

Mondkapjes maken je niet monddood

16 maart 2020. De dag waarop mijn zwangerschapsverlof zou eindigen en mijn newborn voor het eerst naar het kinderdagverblijf zou gaan. Zou, want 16 maart is ook de dag waarop de aanvullende corona-maatregelen ingingen. De gevolgen hiervan hoef ik je niet uit te leggen.

Voor mij persoonlijk duurt mijn verlof nu nog wat langer. Thuiswerken doe ik al jaren, maar dat is met twee kleine kinderen om je heen een behoorlijke uitdaging. Zeker als je ook nog les moet geven aan de oudste. Ik werk nu voornamelijk ’s avonds en in de weekenden. Overdag, als de baby slaapt, neem ik telefonische interviews af. Dit leidt overigens tot hilarische zakelijke gesprekken. “Ja het komt uit, maar wacht even. Ga maar even op de iPad Tom.” “Nee Filijne, mama gaat nu niet dansen.” “Wil je a.u.b. géén Elsa nadoen, please!!!”. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje…

HOEKSCHE ZAKEN GAAN DOOR

Het zijn onzekere tijden en ondernemers worden hard geraakt. Ook ik merk dat er werk uitvalt, onder andere omdat marketingbudgetten worden bevroren. Maar mondkapjes maken je niet monddood. Het is belangrijk om van je te laten horen. Zeker in crisistijd. Onzekerheden wegnemen, vragen beantwoorden, betrokkenheid tonen. Laat zien dat jij ook je steentje bijdraagt, waar mogelijk. Ook promotie blijft belangrijk voor een top-of-mind positie van jouw bedrijf of merk. Er komen weer betere tijden aan en dan denkt men als eerste aan jou!

We maken daarom af waar we aan begonnen zijn: de voorjaarseditie van Hoeksche Zaken gaat door. De content is bepaald en ik heb inmiddels alweer verschillende mooie bedrijven gesproken. Het belooft wederom een inspirerende editie te worden. Wanneer we precies uitkomen is nog niet bekend. Misschien wordt het wel een zomereditie, wie weet…   
Op dit moment kunnen we weinig met zekerheid zeggen, maar één ding weet ik wel zeker: corona maakt ondernemers creatief. Ook in de Hoeksche Waard zie ik talloze creatieve oplossingen van bedrijven voorbij komen. Zo kiezen veel horecabedrijven voor thuisbezorging, bijvoorbeeld in de vorm van kant-en-klaar maaltijden of DIY-foodboxen. Er ontstaan ook gemeenschappelijke initiatieven, zoals de Boodschappenbox Hoeksche Waardse Boerderijen. Dit is een boodschappen bestel- en bezorgservice van Boerderijwinkel De Kikkershoek, Weiderund en Hoeksche Zuivel. Mooi om te zien waar we eigenlijk toe in staat zijn. De coronacrisis raakt ons hard, maar we proberen de zaken zoveel mogelijk door te laten gaan!  En als het even kan samen, want: #samensterktegencorona!

Namens het team van Hoeksche Zaken wens ik jullie allemaal heel veel sterkte en vooral gezondheid. Hopelijk zien we elkaar snel, tijdens de feestelijke lancering van ons mooie blad.

Cynthia van der Waal
Hoofdredacteur Hoeksche Zaken