Dit is mijn bedrijf SIB Strategie in Bedrijf
Onlangs werd ik geïnterviewd door de dochter van vrienden. Voor haar studie moest ze een communicatieprofessional interviewen. Tot hier gaat het goed, want ja, ik ben een communicatieprofessional! Zo dat is eruit en dat voelt eigenlijk best goed. Maar tijdens ons gesprek werd al snel duidelijk dat ze geen idee had van wat ik allemaal doe. No offence. Zij blijkt niet de enige…
Waar ik me al jaren succesvol inzet voor andere bedrijven om hun zichtbaarheid te vergroten, moet ik helaas concluderen dat het met mijn eigen branding minder goed gesteld is. Een gevalletje bij de loodgieter thuis lekt de kraan. Auch!
Van strategie tot actie
Even terug naar het begin. In 2011 ben ik gestart met SIB. Focus lag toen vooral op het schrijven van teksten, maar ik benaderde mijn opdrachten wel al altijd vanuit een strategisch communicatieperspectief. Welke (beleids)doelen zijn er? Wie is de doelgroep? In veel gevallen ontbrak een duidelijke (merk)positionering, terwijl je juist hiermee als organisatie duidelijk maakt welke richting je op wilt. Als dit helder is, dan pas volgt de actie. Het schrijven van webteksten bijvoorbeeld of een brochure. Dat doe ik vandaag de dag nog steeds, maar niet meer zozeer vanuit de rol als tekstschrijver, maar vanuit de rol als strategische communicatieprofessional. Afgaande op de reacties die ik van klanten krijg en belangrijker nog: op basis van de doelen en resultaten die zij behalen, ligt daar mijn kracht. Zo dat is er ook uit.
Wat ik doe
De aanleiding voor dit persoonlijke stuk is de foto voor dit artikel, gemaakt door Bianca. “Dit ben jij, een
krachtige, zakelijke vrouw”, waren haar woorden. Wie ik? Laat me niet lachen. Ze noemde het bijzonder wat ik allemaal doe. En naarmate ik langer nadenk over haar woorden, denk ik dat ze gelijk heeft . Misschien is bijzonder niet het juiste woord, maar ik doe wel veel. In anderhalve maand drie magazines (Hoeksche Zaken, Thuismagazine HW Wonen en PAKKEND ter gelegenheid van de opening van De Verpakkingswinkel Maastricht), de interne en externe communicatie rondom de introductie van een nieuw zwemlesconcept (Bres & Bo), de uitrol van een nieuw online platform, het uitwerken van verschillende klantcases, persberichten en corporate presentaties… En dan nog tal van werk tussendoor voor vaste opdrachtgevers, waarvoor ik in het verleden doorgaans de strategie heb ontwikkeld en waar
ik ben ‘blijven hangen’. Ik denk dat ik best trots mag zijn. Nee ik bén trots op mijn bedrijf. Daarbij verzorg ik ook nog de administratie voor het bedrijf van mijn man en ben ik moeder van twee kids (acht en bijna drie).
Wees zichtbaar
Dat zeg ik altijd tegen mijn klanten: laat van je horen met een goed verhaal. Laat jezelf zien! Zichtbaarheid
is essentieel voor een sterk (personal) brand. Je bouwt naamsbekendheid op en een top of mind awareness. Je bedrijf, producten en/of diensten worden herkend. Voor mezelf schiet ik hierin tekort. Tijdsgebrek is een gemakkelijk excuus, maar dat telt zeker mee. Ik doe best veel, weet je nog? Daarbij ben ik ook gewoon geen netwerktype en sta ik niet graag in de picture. Laat mij maar schuiven, of in dit geval: schrijven.
Géén bedrijfje
Waarom dan nu toch dit verhaal? In bijna twaalf jaar tijd ben ik als bedrijf en als persoon gegroeid, maar wat wil ik de komende jaren bereiken? Wie verder wil komen, moet soms grenzen verleggen en dat doe ik nu. Voor mij is het een behoorlijke stap om mezelf op deze manier te laten zien. Dat doe ik liever voor anderen. Maar ik ben al lang niet meer dat bedrijfJE. Hier krijg ik dus echt de kriebels van. Alsof ik dit er zomaar bij doe en het allemaal niet zo serieus is. Ik ben juist heel erg serieus, werk keihard en ben ontzettend gemotiveerd om mijn opdrachtgevers te helpen bij het bereiken van hun strategische doelstellingen. Dat is tof en dat wil ik blijven doen. Als strategisch communicatieadviseur en niet langer vanuit de rol als tekstschrijver. Eerst strategie, dan actie! Dat wakkert mijn vlammetje aan, daar krijg ik energie van en dan sta ik er. Zelfverzekerd en vastberaden, want voor mijn klanten kan ik dat gelukkig wel. 🙂