Jaarverslag schrijven
Van ‘moetje’ naar waardevol promotiemiddel
Het schrijven van een jaarverslag is voor veel bedrijven telkens weer opgave. Dat blijkt ook uit de documenten die ik regelmatig onder ogen krijg. Iedere verantwoordelijke binnen de organisatie levert zijn of haar eigen stukje tekst aan. Het klassieke knip-en-plakwerk. Met als gevolg dat er vaak geen samenhang is en veel herhaling. Ik help je graag bij het bundelen van alle informatie tot een leesbaar, maar vooral ook interessant geheel. Dit kan gaan om het redigeren van de tekst of de coördinatie van het hele totstandkomingsproces, inclusief vormgeving. Een jaarverslag is weliswaar een ‘moetje’, maar als je hier tijd en aandacht aan besteedt, werkt het ook als een goed promotiemiddel.
Haal meer uit je jaarverslag
We beginnen met het opstellen van een tekstplan. Hierin bepalen we het (promotionele) doel van het jaarverslag, de doelgroep en de rode draad van jouw verhaal. Deze drie elementen zijn ‘leidend’ voor de inhoud van het jaarverslag en zorgen ervoor dat je op koers blijft. Begin ook op tijd. Het opstellen van een jaarverslag is een tijdrovende klus en gebeurt vaak tussendoor. Houd rekening met een doorlooptijd van minimaal drie maanden. Van startsessie tot oplevering.