10 jaar SIB! Wie schrijft die blijft

Ik was een jaar of acht toen ik mijn eigen bibliotheek opende. Ik had de kelderkast van mijn ouderlijk huis eigenhandig omgetoverd tot boekenpaleis. Vriendjes en vriendinnetjes konden voor een kwartje een boek lenen. Trouwe klanten konden zelfs een strippenkaart kopen. De ‘boeken’ had ik allemaal zelf geschreven en ingedeeld op leesniveau en genre. Van gedichtenbundels en stripboeken tot fantasierijke avonturenboeken.

De liefde voor schrijven en ondernemen zat er dus al vroeg in. Na verschillende marketing- en communicatiefuncties bij mooie bedrijven begon ik in 2011 voor mezelf. Het was een gok, maar als je op je achtste een bibliotheek kunt runnen, dan moet dit toch zeker ook wel lukken? Het lukte inderdaad en pakte misschien nog wel beter uit dan ik ooit had durven dromen. Tien jaar SIB! Tien jaar boordevol mooie verhalen voor opdrachtgevers in uiteenlopende sectoren.

Avonturen

Ik maakte de meest bijzondere avonturen mee. Van een rondleiding over de bouwplaats van de iconische Markthal
(compleet met helm en oversized bouwvakkersschoenen) tot een kijkje bovenop het dak van een kantoorgebouw
op Schiphol, met spectaculair uitzicht over de luchthaven. Daarnaast ontmoette ik veel bijzondere ondernemers, met elk hun eigen verhaal. Aan mij de eer om deze verhalen te vatten in een aansprekende tekst, die bij de ontvanger binnenkomt én blijft hangen. Van een fietsenmaker, makelaar en schilder tot verpakkingsspecialist en schooldirecteur. Die schooldirecteur is trouwens ‘mijn eigen meester Han’ van groep acht. “Cynthia, je schrijft nog steeds,” waren zijn eerste woorden toen we elkaar na jaren weer spraken. Tijdens de diploma-uitreiking had ik blijkbaar heel stellig geroepen dat ik later schrijver wilde worden. En zo gebeurde.

Rebranding

De afgelopen jaren is de focus van SIB verlegd van puur tekstschrijven naar strategische communicatie en branding. Naast het schrijven van teksten voor bijvoorbeeld websites, advertorials en brochures verzorg ik steeds vaker de (re) branding van merken en producten. Een goed merkverhaal is hierbij essentieel. Hierin staat niet het product, maar het gevoel dat je overbrengt centraal. Mensen ervaren bijvoorbeeld gemak, plezier en/of een veilig gevoel. Dit zorgt voor oprechte verbinding met jouw product, dienst of merk. Zo’n verhaal wordt niet snel vergeten.

#ikblijfschrijven

Tien jaar SIB. Dit verhaal is nog lang niet afgelopen. Ik blijf lekker schrijven. 🙂

tekstschrijver Hoeksche Waard