Merkpositionering
Waarom besta je als organisatie?
Bedrijven zijn bewezen succesvoller als zij werken vanuit een duidelijke eigen identiteit en oprechte overtuiging. SIB adviseert en begeleidt organisaties bij het bepalen van een duidelijke merkidentiteit en positionering. Samen gaan we op zoek naar de WHY van de organisatie. Een purpose geeft betekenis, verbindt en motiveert. Niet alleen klanten, maar ook werknemers.
Strategisch plan
Een strategisch plan begint met het bepalen van je missie, visie en kernwaarden. Soms zijn deze al geformuleerd. Dan is het de vraag in hoeverre de gekozen missie en visie nog passen bij je bedrijf.
Het strategieplan beschrijft naast het mission statement ook de doelstellingen van de organisatie, de doelgroepen inclusief waardepropositie, archetype(s), merkstructuur en kritieke succesfactoren (SWOT-analyse). Inzicht in deze onderdelen is essentieel. Een heldere merkpositionering geeft houvast en stelt je in staat om scherpe keuzes te maken als het gaat om de (strategische) uitvoering.
Van strategie naar werkvloer
Een heldere positionering geeft ook de medewerkers houvast. Dit werkt nog krachtiger als medewerkers bij het positioneringtraject worden betrokken. Wat zijn hun percepties, verwachtingen en behoeften? Dit zorgt voor betrokkenheid en een groter draagvlak. Daarbij zijn het vaak de medewerkers die het verhaal van jouw organisatie (door)vertellen. Een verhaal komt alleen geloofwaardig over, als iemand hier ook echt achter staat.
Wat levert het op?
In de eerste plaats: houvast en structuur! Geen losse (ad hoc) acties zonder visie, maar gerichte acties op basis van een duidelijke ambitie. In de tweede plaats: een stevige marktpositie. Consistentie zorgt voor vertrouwen en herkenning bij de doelgroep.
En misschien wel het allerbelangrijkste wat ik wil bereiken zijn betrokken en tevreden medewerkers die achter het verhaal van de organisatie staan. Die de positionering kunnen en willen laden in hun eigen werk en gedrag, want uiteindelijk zijn zij degenen die het moeten doen.